ACT 2018-06-01T09:37:11+00:00

ACT

“Dat je mag denken wat je denkt, voelen wat je voelt, en dat je mag doen wat je droomt!”

(met dank aan Verena!)

Ik wil gelukkig zijn, gezond leven, een goede relatie hebben, ik wil leven volgens datgene wat waardevol is voor mij. Maar mijn gedachten zitten mij voortdurend in de weg! Ze zeggen dat ik niet gelukkig ben, geen goede vriend(in)/vader/moeder ben, niet succesvol in mijn werk ben en dat ik mijn doelen nooit zal bereiken. En ik geloof mijn gedachten, ik ben er heilig van overtuigd dat datgene wat mijn verstand (gevoel) zegt juist is.”

“Renate Kuiper is een zeer kundig en warm persoon die als cursusleidster ieder in zijn/haar waarde laat.”

ACT, voluit: Acceptatie en Commitment Therapie, richt zich op een beter leven door gedachten uit te dagen. ACT leert je hoe je (vervelende) gedachtes, gevoelens en sensaties anders kunt benaderen dan je ‘automatische piloot’ je ingeeft, zodat je niet steeds hierin vastloopt en je je kunt blijven focussen op de meest waardevolle dingen in je leven. In deze training gaan we aan de slag met jouw innerlijke criticus en onderzoeken we op welke wijze deze zo’n impact op jouw leven heeft.

Maar daarnaast gaan we vooral ook aan de slag met jouw compassie-deel. Want het leven is niet altijd makkelijk en daarom gaan we leren hoe we onze eigen beste vriend kunnen worden!

vijver_boot

ACT bestaat uit twee onderdelen: Acceptatie & Commitment

– Accepteren: Het leven is niet altijd makkelijk. En sommige dingen zijn echt zo. Hoe jij dit ook graag zou willen ontkennen of ervoor blijft weglopen of ertegen blijft strijden; van sommige dingen kom je helaas nooit af. Dit is al pijnlijk genoeg. Dit vraagt daarom een houding die helpend is voor onszelf. Wanneer we leren stoppen met vechten en vluchten en leren ‘buigen’, komen we vaak bij ons echte verdriet, boosheid of pijn.
Problemen, last en pijn horen bij het leven. Dit is niet gemakkelijk om te erkennen, maar op de lange duur zorgt dit er wel voor dat jij energie overhoudt en jij je weer kunt richten op de dingen die er echt toe doen.

– Commitment: Deze extra energie komt je goed van pas in het commitment-onderdeel van ACT-training, welke zich richt op het weer opnieuw investeren in jezelf. Want er is heel veel waar jij WEL invloed op hebt in jouw leven. Dingen waarmee je kunt stoppen of mee kunt gaan starten. Dit vraagt wel veel moed van je.  Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar zijn/haar behoeften om van hieruit te onderzoeken hoe je deze meer kunt vervullen. We gaan opnieuw onderzoeken hoe je je leven wilt leiden. En dus gaan we je leren om hardop te dromen. 

Sinds 2010 is ACT is een erkende en een effectief bewezen therapie voor een verscheidenheid aan problemen, zoals angst, depressie en stress. De therapie is ontwikkeld door de Amerikaanse psychologen Steven Hayes, Kelly Wilson en Kirk Strosahl.