ACT

“Dat je mag denken wat je denkt, voelen wat je voelt, en dat je mag doen wat je droomt!”

(met dank aan Verena!)

Ik wil gelukkig zijn, gezond leven, een goede relatie hebben, ik wil leven volgens datgene wat waardevol is voor mij. Maar mijn gedachten zitten mij voortdurend in de weg! Ze zeggen dat ik niet gelukkig ben, geen goede vriend(in)/vader/moeder ben, niet succesvol in mijn werk ben en dat ik mijn doelen nooit zal bereiken. En ik geloof mijn gedachten, ik ben er heilig van overtuigd dat datgene wat mijn verstand (gevoel) zegt juist is.”

“Renate Kuiper is een zeer kundig en warm persoon die als cursusleidster ieder in zijn/haar waarde laat.”

ACT, voluit: Acceptatie en Commitment Therapie, richt zich op een beter leven door gedachten uit te dagen. ACT leert je hoe je (vervelende) gedachtes, gevoelens en sensaties anders kunt benaderen dan je ‘automatische piloot’ je ingeeft, zodat je niet steeds hierin vastloopt en je je kunt blijven focussen op de meest waardevolle dingen in je leven.

vijver_boot

ACT bestaat uit twee onderdelen: Acceptatie & Commitment

- Accepteren: Hiermee wordt bedoeld dat we vaak proberen onze problemen te bestrijden met gedachten die zeggen ‘dat het allemaal wel goed komt’, ‘dat de kindjes in Afrika het veel slechter hebben dan wij’ en ‘dat we ons gewoon niet zo moeten aanstellen’, maar volgens ACT werkt dit helemaal niet. Je kunt wel denken dat je problemen niet bestaan, maar daarmee los je je problemen niet op. En dus help je jezelf het beste door problemen te erkennen. Problemen, last en pijn horen bij het leven. Dit is niet gemakkelijk om te erkennen, maar op de lange duur zorgt dit er wel voor dat jij energie overhoudt en jij je weer kunt richten op de dingen die er echt toe doen.

- Commitment: Deze extra energie komt je goed van pas in het commitment-onderdeel van ACT-therapie, welke zich richt op het weer opnieuw investeren in jezelf. Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar zijn/haar waarden, doelen en dromen. Het idee is dat we opnieuw gaan onderzoeken hoe je je leven wilt leiden. En dus gaan we je leren om hardop te dromen. Een valkuil is dan dat je hoofd ‘verstandig’ gaat proberen te doen door met argumenten te komen die beginnen met ‘ja maar…’. Het gaat erom dat je leert om (opnieuw) ‘vrij te denken’ over wat je met je leven wilt. Als je weet wat je eigenlijk zou willen doen met je leven, dan weet je ook waar je uiteindelijk het meest gelukkig van wordt!

Sinds 2010 is ACT is een erkende en een effectief bewezen therapie voor een verscheidenheid aan problemen, zoals angst, depressie en stress. De therapie is ontwikkeld door de Amerikaanse psychologen Steven Hayes, Kelly Wilson en Kirk Strosahl.